2. Akıl Nuru:
Akıl cevherinden, hayvani nefs şua'sının aksetmesi ile kalbe hasıl olan nur'un illeti ve hastalığı, gazabı nefstir ki, bu nefsin şanı; üstün görmek, kibirlenmek ve kendini beğenmektir. Bunlar iblis'in sıfatlarıdır. Bu nefsin bir ateşi vardır ki, kalbi pişirir ve yakar, ondan kalp üzerinde bir duman çıkar, akıl ile kalp arasında perde olur ve neticede hayvani nefs'ten akla, akıldan da kalbe gelen nur maddesi kesilir. Bundan dolayı kalbi, karanlık kaplar.
Bu dumana, perde manasına gelen gıta, kinn ve gışave denilir. Hak Teala Kur'an-ı Kerim'de her birine işareten şöyle buyurur:
Kaf Suresi 22. Ayette: "İşte senden perdeni (gıta) kaldırdık."
En'am Suresi 25. Ayette: "Onu anlamalarına karşı kalplerinin üzerine perde(kinn) koyduk."
Bakara Suresi 7. Ayette: "Allah onların kalplerinin üzerini ve işitmelerinin üzerini mühürledi ve görmelerinin üzerine gışave (perde) çekti."
Eğer bu duman, yoğunlaşırsa körlüğe sebep olur. His gözünü değil sudur'daki kalpleri köreltir.
Hac suresi 46. Ayette: "Acaba yeryüzünde gezmezler mi ki, geçmiş kavimlerin şehirlerinin harabelerini görüp kalpleriyle akletsinler ve işitsinler. Gerçi onların his gözleri kör değildir. Velakin sadırlarındaki kalpleri kördür."
Şimdi; geçimlik akıl sahibi olan gazabi nefs kibirlenerek, hakikatleri idrak etme hususunda rehbere muhtaç olmadığına inanmış olduğu için, tevazuyu ve alçalmayı kabul etmez. Hakk'a davet olunsa Ebu Cehil gibi hiddetlenir. Hiddet ve gazap ateşinden peyda olan duman gittikçe yoğunlaşır ve kalbi kör olur. Çünkü akıl nuru, kalbe bu duman engeli nedeniyle ulaşamaz. Körlük hastalığı artar. "Allah da onların hastalığını artırdı" buyurur Bakara Suresi 10. Ayette.
Nitekim zamanımızın inkarcılarının hali bunun apaçık şahitidir. Kendilerini peygamberden daha akıllı zannederler, işlerin batınlarından yana kör olduklarını bilmezler.
Şehadet aleminde, ezeli şaki ile ezeli said'in zahir gözleri, varlıksal suretleri görmekten yana eşittir. Lakin, onların sudurda ve ezelde, ilahi ilimde sabit olan hakikatleri gereğince kalpleri kördür. Ve onlar ezeli kördür, onlara nasihat ve öğüt kar etmez. Peygamber (as) onları Hakk'a davet ettikçe, körlüklerinden inkarlarında ısrar ederler ve şakiliklerini arttırırlar.
"Ey Peygamber'im! Sen sevdiğine hidayet edici olamazsın. Velakin Allah'u Teala dilediğine hidayet eder." buyurur Kasas Suresi 56. Ayette...
Yazının Devamı yarın...
Yorumlar (0)
Yorum Yazın